Oplichter trapt in val van 70-jarige man uit Hellevoetsluis

Oplichter trapt in val van 70-jarige man uit Hellevoetsluis

Geplaatst op 20 april 2022, om 14:36 uur

Hellevoetsluis – “Ik wist meteen, dit is foute boel. De ‘nep bankmedewerker’ zette het nog op een lopen, maar ver kwam hij niet.” aldus een 70-jarige man uit Hellevoetsluis. Hij werd op dinsdagmiddag 19 april gebeld door een mevrouw die zei dat ze van de bank was. Hij had de truc meteen door en zijn dochter schakelde de politie in. Een half uur later werd een 21-jarige man door agenten in de boeien geslagen.

De man werd al gebeld op Tweede Paasdag. “Maar ik heb toen opgehangen. De bank belt je niet en al helemaal niet op Tweede Paasdag.” vertelt de man. “Ik heb zelf nog de Fraudehelpdesk gebeld, maar er was niets aan de hand. Een dag later belde ze dus weer. Iets voor 16.00 uur. Ze zei dat er iets fout ging met mijn rekening. Ik wist meteen dat het foute boel was. Je leest er ook heel vaak over in de krant en in mijn bankapp had ik ook gelezen dat er oplichters actief zijn.” Zijn 54-jarige vrouw vult aan: “Ze sprak opvallend keurig Nederlands. Het klonk heel professioneel. En ze wist ook heel veel over ons. Ons adres, onze bankgegevens, e-mailadres. Onze dochter was op bezoek en nam het hele gesprek op. En op een andere telefoon heeft ze de politie gebeld.”

“Is het allemaal gelukt? Ja hoor, geen probleem.”
Agenten staan snel erna klaar bij de woning. Nog geen half uur later wordt aangebeld door een man die aangeeft dat hij een bankpas komt ophalen. Vrijwel direct daarna verschijnt de politie en wordt de 21-jarige man uit Rotterdam op heterdaad aangehouden.
De alerte Hellevoeter kan een glimlach niet onderdrukken als hij aan die situatie terug denkt “Die man aan de deur had echt een opvallend afschuwelijk trainingspak aan. Hij zette het nog wel op een lopen maar ver kwam hij niet. En ik had die mevrouw van de bank dus nog gewoon aan de lijn hè. Ze had niets door.” vertelt de man met een glimlach. “Ze belde ook nog terug, om te vragen of het allemaal gelukt was want ze kon geen contact meer krijgen met ‘haar’ medewerker.” Zijn vrouw vult aan: “Wat een brutaliteit eigenlijk hè? En een dag later belde ze nog een keer. Ongelooflijk toch? We vonden het allemaal best spannend maar zijn heel blij en opgelucht dat hij nu vast zit.”

“Geweldig” 
De politie doet verder onderzoek. Een agent die verbonden is aan het onderzoek stelt: “Het doortastende handelen van de man met hulp van zijn vrouw, zoon en dochter is geweldig. We konden direct klaarstaan en deze man op heterdaad aanhouden. Nu doen we verder onderzoek of er nog andere zaken gekoppeld kunnen worden aan deze verdachte.”

Wat kunt u doen?
Te vaak zijn ouderen het doelwit van babbeltrucs. Praat met ouders en grootouders over de gevaren van babbeltrucs en geef ze deze tips:
– De bank vraagt nooit via de telefoon om inloggegevens en pincodes.
– De bank haalt nooit bankpassen op of vraagt deze terug te sturen.
– Bel bij twijfel. Bel altijd zelf de bank om te controleren of het telefoontje wat u zojuist kreeg klopt.

Bent u toch slachtoffer geworden? Schaam u niet, en doe altijd aangifte! Zie voor meer tips https://www.politie.nl/nieuws/2022/april/8/zo-voorkom-je-bankhelpdeskfraude.html