Twee mannen op heterdaad aangehouden voor bankhelpdeskfraude

Geplaatst op 20 april 2022 13:18 uur | Laatst bijgewerkt op 20 april 2022 13:18

Assen – De politie heeft dinsdagmiddag een 20-jarige man uit Assen en een 20-jarige man uit Amersfoort op heterdaad aangehouden in een woning aan de Mr. P.J. Troelstralaan in Assen. De mannen worden verdacht van bankhelpdeskfraude.

Tekst loopt door onder de advertentie

De politie beschikte over informatie dat er vanuit de woning mogelijk strafbare feiten werden gepleegd. Agenten zijn meteen ter plaatse gegaan en zijn de woning binnengevallen. In de woning trof de politie de twee mannen aan, die zich voordeden als bankmedewerkers. Ze probeerden een slachtoffer op te lichten. Hierop heeft de politie het duo op heterdaad aangehouden.

De politie doet onderzoek naar bankhelpdeskfraude. Er zijn meerdere telefoons en computers in beslag genomen. De twee verdachten zitten vast en ze worden gehoord.

Wat is bankhelpdeskfraude?

Bij deze oplichtingstruc bellen fraudeurs mensen thuis op en doen ze zich bijvoorbeeld voor als bankmedewerkers. De slachtoffers kunnen in het beeldscherm van hun telefoon soms het daadwerkelijke nummer van de bank zien. Doordat ze gedetailleerde gegevens hebben van slachtoffers, kunnen ze geloofwaardig overkomen. Ze maken het slachtoffer wijs dat hun bankrekening niet meer veilig is. Slachtoffers krijgen daarna de vraag om zelf hun hele banksaldo met één of meer overboekingen zogenaamd ‘veilig te stellen op een kluisrekening’. Dat is uiteraard een rekening van de oplichter. In andere gevallen komt er zogenaamd iemand van de bank de pinpas ‘met spoed’ bij hen thuis ophalen en wordt de pincode ontfutseld. Daarna wordt er snel geld van de rekening gepind.

Hoe herken je bankhelpdeskfraude?

  • Een bank zal nooit jouw saldo vragen, ook niet als controlevraag.
  • Een bank zal je nooit vragen om geld over te maken naar een andere rekening, ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet.
  • Jouw bank zal je nooit onder druk zetten zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is.
  • Komt een leidinggevende aan de lijn? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit.

Wat kun je doen als je zo’n telefoontje krijg?

Verbreek de verbinding. Bel dan zelf je bank via een algemeen bekend nummer en wacht tot je iemand aan de lijn krijgt. Dan kun je zelf controleren of datgene wat is verteld wel klopt.