Slapend jongetje (1) alleen achtergelaten in kinderopvang, personeel op non-actief
SCHIEDAM – Een 1-jarig jongetje is donderdagavond alleen achtergebleven in kinderopvang Bellefleur in Schiedam. Dat meldt het AD. Zijn ouders ontdekten de situatie toen zij hun zoon wilden ophalen en voor een gesloten deur stonden, terwijl het kind nog binnen bleek te zijn.
Volgens een brief van opvangorganisatie KomKids aan ouders lag het jongetje rond sluitingstijd nog te slapen. Medewerkers zouden hem over het hoofd hebben gezien bij het afsluiten van het pand. Nadat de ouders alarm sloegen, kwamen de politie en een ambulance naar de opvanglocatie.
Het kind is ter plaatse onderzocht door ambulancepersoneel en maakt het volgens de opvang naar omstandigheden goed. „Hij heeft gehuild, maar is verder in orde”, schrijft directeur-bestuurder Angela Kok in de brief aan de ouders.
KomKids erkent dat de veiligheidsprotocollen niet zijn nageleefd. De betrokken medewerkers zijn voorlopig op non-actief gesteld, terwijl wordt onderzocht hoe het incident heeft kunnen gebeuren. De organisatie zegt maatregelen te nemen om herhaling te voorkomen en de veiligheid verder te verbeteren.
Het incident heeft veel reacties losgemaakt. Het AD meldt dat de opvang haar excuses heeft aangeboden aan de ouders en spreekt van een gebeurtenis die „nooit had mogen gebeuren”.