Met de fatbike naar de basisschool, politie waarschuwt ouders

Met de fatbike naar de basisschool, politie waarschuwt ouders

Geplaatst op 13 september 2024, om 17:06 uur

UTRECHT – In de Utrechtse wijk Overvecht heerst bezorgdheid over de toenemende populariteit van fatbikes bij basisschoolkinderen. Artsen en politie wijzen op de gevaren van deze elektrische fietsen, die zorgen voor onveilige situaties en verhoogde risico’s op ernstige ongelukken.

De politie meldt dat fatbikes, vooral onder jongeren vanaf 10 jaar, steeds vaker worden aangetroffen. Deze fietsen, bekend om hun brede banden en hoge snelheid, stellen jonge rijders voor een uitdaging bij het inschatten van snelheid en veiligheid. “Een kind van 10 zet je toch ook niet op een scooter?” aldus een traumachirurg die recent de risico’s benadrukte. De afwezigheid van een helmplicht vergroot de risico’s verder.

Scholen nemen maatregelen

Scholen zoals SBO Sint Maarten en SBO De Binnentuin hebben beleidsmaatregelen getroffen om de veiligheid te waarborgen. SBO Sint Maarten heeft bijvoorbeeld een regel ingesteld dat fatbikes niet zijn toegestaan bij gezamenlijke ritjes en schooluitjes. Dit besluit is genomen om te voorkomen dat kinderen met fatbikes te ver vooruit rijden en om lichaamsbeweging te stimuleren. SBO De Binnentuin volgt een vergelijkbare aanpak.

Bewustwordingscampagnes en beleidsvoorstellen

De Nationale Onderwijsgids roept op tot specifieke verkeerslessen voor jonge fatbikers en informatieavonden voor ouders om hen bewust te maken van de gevaren. Recentelijk is de campagne ‘t kan hard gaan’ gestart, die jongeren en ouders informeert over de risico’s van fatbikes via radiospotjes, sociale media en posters. Ondanks deze inspanningen is er nog geen helmplicht of leeftijdsgrens geïmplementeerd, hoewel minister Barry Madlener heeft aangegeven dat het moeilijk is om fatbikes apart te reguleren.

Toename van ongelukken

Het aantal fatbike-ongelukken met ernstig letsel neemt zorgwekkend toe. In 2022 werden zeven fatbikers met letsel op de spoedeisende hulp behandeld, terwijl dit aantal vorig jaar steeg naar 59. Dit jaar zijn er al 33 incidenten geregistreerd. Kinderrevalidatiearts Jan Willem Gorter pleit voor hoofdbescherming voor jonge fatbikers om de ernstige gevolgen van deze ongelukken te beperken.

Wetgeving en boetes

De wetgeving voor fatbikes is strikt: elektrische fietsen mogen trapondersteuning hebben tot 25 kilometer per uur. Snellere fietsen vallen onder bromfietsregels. Fatbikes zonder trapondersteuning zijn verboden, evenals fietsen met een gashendel voor snelheden boven 6 kilometer per uur. Overtredingen kunnen leiden tot boetes en de inbeslagname en vernietiging van de fatbike.